25.01.2011 15:14

KDE PEJSCI POMÁHAJÍ

Pes může přinášet úlevu od stresu, pomoci řešit problémy psychologické, citové a sociálně-integrační – to vše využívá canisterapie. V Lipníku nad Bečvou se jí zabývá Lucie Tomková.V pořadí už se třetím pejskem již pátým rokem pravidelně pracuje s dětmi ze Základní školy v Osecké ulici 301, dochází do ZŠ Sluníčko,vede se svými psími kamarádkami kynologické besedy s praktickými ukázkami na ostatních školách v Lipníku, chystá se navštěvovat dětský domov...V říjnu také úspěšně proběhla v knihovně beseda na téma canisterapie, kde se zájemci dozvěděli, co přesně canisterapie je a jak může pomáhat. Psí holky Afra a Andělka prostě rozdávajíradost a zdraví.

„V základní škole v Osecké ulici 301 jsem nyní zaměstnána jako asistentka pedagoga a zároveň pracuji se 16 dětmi v rámci canisterapie,“ říká paní Tomková. Na canisterapii používá dva psy, zlatého retrívra Andělku a černého labradorského retrívra Afru. Paní Tomková spolupracuje s občanským sdružením Podané ruce a je jeho členem. Canisterapii se může věnovat jakákoliv rasa psa, spíše jsou rozhodující jeho povahové rysy. Pes nesmí být agresivní, musí být klidný a nesmí ho vyvádět z míry to, že ho hladí úplně cizí lidé. Důležité také je, do jakého prostředí pejsek na canisterapii zavítá.

K seniorům, kteří si psa nejčastěji hladí nebo se s ním mazlí, by měl jít pes, který je velmi klidný. To platí i u hyperaktivních dětí, psi pomáhají ke zklidnění. To je například Afra, která už je starší a vydrží delší dobu v klidu. U dětí, kde je zapotřebí více fyzického pohybu, rozvázání komunikace, tj. jde o děti s mozkovou obrnou či autismem, je zase lepší pes aktivnější, takový jako je Andělka. Vždy je ale velmi vhodné začlenit do programu závěrečnou relaxaci s pejsky. Na to se všichni bez rozdílu nejvíce těší.

„Blahodárnost kontaktu se zvířetem je zvláště u dětí vidět většinou na první pohled,“ i velmi individuální. Například jednomu nevidomému chlapci trvalo půl roku, že se odvážil jít k pejskovi a pohladit ho. Teď už si na něj i lehne, hladí ho, vodí ho na vodítku, poslouchá, jak pejskovi tluče srdce. Na ten okamžik, kdy se ledy prolomily, nikdy nezapomenu.“ popisuje Lucie Tomková. „Může to být ale Všichni psi, kteří se věnují canisterapii, procházejí náročnými zkouškami. Při nich se testuje povaha. Základem canisterapie je hlazení a mazlení. Obojí musí pes vydržet dlouho. U všeho musí být přítomen canisterapeut. Pes musí brát jako naprosto normální pohyb i těžce postiženého člověka, manipulaci s vozíkem a nesmí ho vyvést z míry ani případný pád dítěte s holemi. nechat obejmout, pamlsek si musí vzít jemně a důležité je také, že musí dobře reagovat na vozík,“ Canisterapie přispívá u dětí k rozvoji hrubé i jemné motoriky, podněcuje verbální i neverbální komunikaci, rozvoj orientace v prostoru, zároveň mají psi velký vliv na duševní pohodu. Mohou s nimi pracovat děti s autismem, mentálně i fyzicky postižené. Do škol, ale i babičkám a dědečkům Andělka a Afra přinášejí radost, úsměv i zdraví.

doplňuje Lucie Tomková.

Magdalena Gladišová

 

Zdroj: Lipenský deník

—————

Zpět



HLEDÁME DOBROVOLNÍKY

kteří by rádi navštěvovali nemocné, staré, opuštěné a zdravotně postižené lidi a malé děti spolu se svými pejsky. Na rase pejska nezáleží, pouze na jeho vyrovnané a přátelské povaze a na Vaši vůli a trpělivosti se této činnosti věnovat. Pokud Vás canisterapie zajímá a rádi byste někomu pomohli, napište nám! Informace